Faktaguiden.seFaktaguiden.se
  • Företagare
    Nyföretagsamhet skapar bättre förutsättningar för företagande. Här finns massvis med information och verktyg. Allt är gratis!

    A-kassa

    Affärsänglar

    Analog marknadsföring

    Anställa

    Bank

    Betalkort

    Betallösningar online

    Bokföring & redovisning

    Dator

    Digital marknadsföring

    Elavtal

    Factoring

    Se alla guider

    Kalkyler för företagare

    Beräkna moms för alla momssatser
    Bilförmån – för tjänstebil som används privat
    Hur många frimärken behövs för olika vikter?
    Hur mycket ska jag fakturera för en viss lön?
    Hur mycket ska jag spara för framtiden?
    Skillnaden mellan att köpa på företaget och privat
    Vad kostar det att frakta olika paket?
    Värdera ditt företag
    Vilket pris behöver jag ta ut för att få lönsamhet?

    Mallar & dokument

    Aktieägaravtal
    Aktiebok
    Anställningsavtal
    Konsultavtal & uppdragsavtal
    Milersättning
    Reseräkning & traktamente
    Sekretessavtal (NDA)
    - Annons -
    Ad imageAd image
  • Hus & hem
    Villaguiden skapar bättre förutsättningar för boende. Här finns massvis med information och verktyg. Allt är gratis!

    Attefallshus

    Badrum

    Brand

    Bredband & TV

    Bygglov

    Dörrar & Lås

    Elbilsladdare

    Elförbrukning

    Fönster

    Garage

    Golv

    Hemlarm

    Se alla guider

    Erbjudanden

  • Husdjur
    Hundguiden skapar bättre förutsättningar för hundar och hundägande. Här finns massvis med information och verktyg. Allt är gratis!

    Djurskydd

    Ensamträning

    Fästingar

    Hundfoder

    Hundförsäkring

    Hundnamn

    Inkallning

    Kända hundar

    Kastrering

    Klickerträning

    Kloklippning

    Kommandon

    Se alla guider

    Kalkyler för husdjursägare

    Hur mycket hundmat behövs? – Kaloribehov
    Omvandla hundår till människoår
    Omvandla kattår till människoår

    Erbjudanden

  • Privatekonomi
    Generation Z skapar bättre förutsättningar för unga vuxna. Här finns massvis med information och verktyg. Allt är gratis!

    Backpacking

    Flytta hemifrån

    Fritid & hobby

    Hållbarhet

    Högskoleprovet

    Körkort

    Lyxfällan

    Privatekonomi förenklat

    Psykisk ohälsa

    Så bör du tänka med kreditkort

    Sex & samlevnad

    Sjukvård

    Se alla guider

    Kalkyler för privatekonomi

    Beräkna moms för alla momssatser
    Bilförmån – för tjänstebil som används privat
    Hur många frimärken behövs för olika vikter?
    Hur mycket ska jag fakturera för en viss lön?
    Hur mycket ska jag spara för framtiden?
    Skillnaden mellan att köpa på företaget och privat
    Vad kostar det att frakta olika paket?
    Värdera ditt företag
    Vilket pris behöver jag ta ut för att få lönsamhet?
  • Aktuellt
Sök
Nyhetsbrev

Om oss
  • Om Faktaguiden.se
  • Annonsera
Meny
  • Företagare
  • Hus & hem
  • Husdjur
  • Privatekonomi
  • Aktuellt
  • Om Faktaguiden.se
  • Annonsera
© 2023 Faktaguiden.se - Ny Media Sverige AB. Alla rättigheter förbehållna.
Läser nu: PR – så här syns man i traditionell media
Dela
Logga In
Notiser Visa Mer
Senaste nytt
Skapa harmoni i ditt hem
2024-02-20
Beteendevetaren och coachen Gonzalo Leon Uriarte: “Mikro-situationer formar företagskulturen”
2023-12-13
De 10 stora entreprenörerna i vår tid
2023-12-06
Senaste nytt – Hunden Panda räddar Moa från insulinchock!
2023-12-05
Petson: Ett Nytt Kapitel i Djurvårdens Värld
2023-11-24
Aa
Faktaguiden.seFaktaguiden.se
Aa
  • Företagare
  • Hus & hem
  • Husdjur
  • Privatekonomi
Sök
Har ett befintligt konto? Logga In
Följ OSS
  • Om Faktaguiden.se
  • Annonsera
© 2022 Nytt.com - Ny Media Sverige AB. Alla rättigheter förbehållna.

PR – så här syns man i traditionell media

Redaktionen
Redaktionen 2022-01-01
Dela
Ca 5 min läsning
Dela

PR – så här syns man i traditionell media

Att få publicitet i media är ett mycket effektivt sätt att nå ut med ditt varumärke. Det är inte bara gratis, det är många gånger dessutom bättre marknadsföring än köpta annonser och man når oftast ut till fler läsare. Men hur går man tillväga?

Att anlita PR-byråer är oftast en dyr historia och därmed inte möjligt för småföretagare. Det är däremot inte kört för det. PR-byråer är experter på processen; hur man ska vinkla nyheter och vilka man ska nå ut till. Det kan du också bli. Tillvägagångssättet för att nå ut till med ditt budskap till olika tidningar är vanligtvis genom pressmeddelanden. Processen är egentligen väldigt simpel, men många vet inte hur det går till från start till mål.

Utmaningen för småföretagare

Hur får man media att intressera sig för ditt företag? Det är den stora frågan.

Media skriver om sådant som har nyhetsvärde/läsvärde för sina läsare. Beroende på vilken typ av tidning det handlar om är det olika. Större företag har oftast ett högre läsvärde mindre företag, men det behöver inte vara så.

Pressmeddelanden och nyhetstips till journalister

Om du inte meddelar journalister om din nyhet så kommer de antagligen aldrig att få veta om den heller. Det enklaste tillvägagångssättet är genom pressmeddelanden, ett mejl till journalister eller en redaktion som bevakar din bransch. Att tänka på är att journalister är en relativt upptagen och stressad yrkesgrupp. Det betyder att du behöver göra det enkelt för dem att snabbt kunna sätta sig in i om din nyhet är intressant att skriva om.

Medier vill ha nyheter. Man vill vara först med att skriva om ämnet, annars är det inte längre en nyhet. Exempel på en nyhet är en ny affär, ny produkt eller ny medarbetare – som har allmänintresse. Statistik, undersökningar och information om trender.

Journalistyrket handlar i många fall om att publicera ett visst antal artiklar per dag, vilket i praktiken innebär att det inte finns hur mycket tid som helst för just din nyhet. Se därför till att underlätta för journalisten genom att:

  1. Skriva ett välskrivet pressmeddelande, placera den viktigaste informationen i ingressen
  2. Vara tillgänglig vid frågor, lämna telefonnummer och e-postadress
  3. Publicera flera högupplösta bilder som tidningen kan välja bland och använda.

Det är viktigt att tänka långsiktigt och ha lagom förväntningar på dina pressmeddelanden. Är du en ny spelare är tröskeln högre men sinom tid kommer förhoppningsvis fler och fler redaktioner att börja känna till verksamheten och publicera artiklar från dina pressmeddelanden. Ett första mejl till en redaktion ger sällan publicering, men är givetvis möjligt om det finns ett nyhetsvärde.

Det handlar också om att bygga relationer för att på sikt bli kontaktad när redaktionen skriver om ditt område. Ett sätt är att skriva debattartiklar och göra dig till en aktiv samhällsdebattör. Leta reda på ämnen som går att koppla till din verksamhet och bli den expert medier vänder sig till för utlåtanden och citat. Följ vad som diskuteras på tv, radio och webben och var med på bollen tidigt. Kan det kommenteras från utifrån din verksamhet?

Var finns dina målgrupper?

Finns de lokalt på orten, på webben eller läser de specifika branschtidningar – eller stora dagstidningar? Lär dig språket i kanalen och förstå vilka typer av nyheter som publiceras för att skriva pressmeddelanden som passar in och lockar redaktionen att skriva om ditt företag.

Vinklingar

– Börja lokalt

Det är oftast enklare att få publicitet i de lokala medierna än riksnyheterna. Hitta en lokal vinkel. Riksnyheter kommer i takt med att ditt företag växer.

– Gör undersökningar

Om ditt företag gör undersökningar som är intressanta för er, så är det möjligt att det även är intressant för media. Presentera resultatet i ett pressmeddelande.

– Årsdagar

Årsdagar öppnar för att skriva om vissa ämnen. Kanelbullens dag, internationella kvinnodagen, Black Friday, lösenordsbytardagen.. Det finns nästan en dag för allting.

– Nyhetstorka

Utnyttja eventuell nyhetstorka under exempelvis sommaren och lägg in en extra stöt hos medierna.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få de mest klickade nyheterna sammanfattat till dig dagligen!

Genom att registrera dig godkänner du våra Användarvillkor och erkänner datapraxis i vår Sekretesspolicy. Du kan avbryta prenumerationen när som helst.
Redaktionen 2022-01-01
Dela denna artikel
Facebook Twitter LinkedIn Email Print
Dela
Tidigare Artikel Reseräkning & traktamente
Nästa Artikel Golv

Nyföretagsamhet på sociala medier

1.2k Followers Follow

Ladda ner PDF kostnadsfritt

Du kanske också gillar

//

Vi tillhandahåller guider till tusentals människor varje dag, allt samlat på ett enda ställe.

Om oss

  • Om Faktaguiden.se
  • Annonsera

Meny

  • Företagare
  • Hus & hem
  • Husdjur
  • Privatekonomi
  • Aktuellt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få olika tips och trix!

Följ OSS

© 2023 Faktaguiden.se - Ny Media Sverige AB. Alla rättigheter förbehållna.

Bort från att läsa listan

Ångra
AdBlock upptäckt
Vår webbplats finansieras av reklam. Vänligen vitlista Nytt.com för att stödja vår verksamhet.
Okay, I'll Whitelist
Välkommen tillbaka!

Logga in på ditt konto

Glömt ditt lösenord?